Alžběta Poláčková - soprán
Kateřina Englichová - harfa
Vilém Veverka - hoboj

Program: Ekstase

A. Mahler - Ekstase
                  pro soprán, hoboj a harfu

F. Liszt - Oh, quand je dors
              pro soprán, hoboj a harfu

B. Britten - Pan z cyklu Metamorfózy podle Ovidia
                  pro hoboj sólo

B. Britten - Tři písně Evening, Morning, Night
                  pro zpěv a harfu

M. Hybler - Tři Sonety - 2, 20, 136 (W. Shakespeare)
                  (dedikováno triu AP, KE, VV)

P. Chertok - Harpicide at midnight
                   pro harfu sólo

G. Gershwin - Love walked in
                    - Summertime z opery Porgy a Bess
                    - The man I love

L. Bernstein - Čtyři písně z muzikálu West side story
                      Somewhere, I feel pretty, Maria, Tonight

Patron koncertu: Ekologický rozvoj a výstavba s.r.o.

úterý 3. 10. ** UFFO ** 19:00 hodin ** vstupné 290 Kč ** předprodej vstupenek od 4. 9.

Polackova Englichova Veverka Foto Martin Kovar


Ekstase

Jedním z principů uvažování hobojisty Viléma Veverky je filozofie posouvání faktických možností hudby, stejně tak nalézání nových hudebních spojení. Oba principy zcela naplňuje nejnovější projekt EKSTASE, na kterém se také zcela zásadně podílejí možná dvě největší hvězdy současné české scény, sopranistka Alžběta Poláčková a harfistka Kateřina Englichová.

Koncert EKSTASE, podle stejnojmenné písně Almy Mahler, snese přívlastek tzv. „Nového koncertu“, který se ve své formě přiblíží jevištně-divadelnímu představení. Unikátní artový záměr si klade za jeden z cílů další „obhajobu“ faktické potřeby živého umění jako celku, a to nejen ve smyslu nalezení ideálního tvaru, v tomto případě koncertu.

Hvězdně obsazené seskupení nabídne publiku koncertní performanci, která je zcela originální co do obsahu i námětu. Nové ztvárnění hudby Almy Mahler, George Gershwina či Leonarda Bernsteina a celková koncepce je leitmotivem s výraznou rezonancí budoucnosti jevištního umění.

Alžběta Poláčková

Narodila se v Praze, kde absolvovala gymnázium a poté studium na HAMU ve třídě Reného Tučka. Je laureátkou řady mezinárodních pěveckých soutěží, například Anglo-Czechoslovac Trust v Londýně nebo Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka.

Od roku 2003 je v angažmá opery Národního divadla v Praze, kde nastudovala titulní roli ve Dvořákově Rusalce a Martinů Juliette, dále role Mařenky (Smetanova Prodaná nevěsta), Marguerity (Boitův Mefistofeles), Margit (Fibichův Pád Arkuna), Mariken a Panny Marie (Martinů Hry o Marii), Terinky (Dvořákův Jakobín), Micaëly (Bizetova Carmen), Lisy (Glass: Les Enfantes terribles), Kristiny (Janáčkova Věc Makropulos), Bystroušky (Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky), Euridice (Gluck: Orfeo ed Euridice), Zerliny a Donny Elvíry (Mozartův Don Giovanni), Paminy (Mozartova Kouzelná flétna) či Mluvící knihy a Mořské panny v opeře Marka Ivanoviće a bratří Formanů Čarokraj.

V minulé sezóně absolvovala svůj debut v Paris Opéra Bastille v roli Druhé žínky (Dvořákova Rusalka) a hned poté s BBC Symphony Orchestra v roli Jitky (Smetanův Dalibor) pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Letošní sezónu zahájila ve Velké Británii na Glyndebourne Opera Festivalu premiérou opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky, kde pod taktovkou Jakuba Hrůši ztvárnila roli Lišáka. Je častým hostem MHF Pražské jaro a MOF Smetanova Litomyšl, spolupracuje s Českou filharmonií, BBC Symphony Orchestra, Pražskou komorní filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Budapest Festival Orchestra ad.

Kateřina Englichová

Patří k výrazným osobnostem evropského interpretačního umění. Držitelka ceny Prague Classic Award 2018 spolupracovala s významnými umělci a soubory, jak v zahraničí (Mstislav Rostropovič, Carol Wincenc, Gerard Causé, Cindy Phelps, Robert Davidovici, Michael Kofler), tak u nás (Josef Suk, Pavel Šporcl, Ivan Ženatý, Martin Kasík, Vilém Veverka, Jiří Bárta, Petr Nouzovský, Škampa kvarteto, Bennewitzovo kvarteto, Pražákovo kvarteto, Kvarteto Martinů, Pavel Haas Quartet, Mucha Quartet, Ensemble 18+, Ensemble Inégal, Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor, Boni Pueri).

Na podzim 2018 byla členkou poroty největší světové soutěže Israel Harp Competition. V sezoně 2022 se stala rezidenčním umělcem festivalu Za poklady Broumovska. Na podzim 2023 vyjde její nahrávka As time goes by u vydavatelství Arco Diva.

Jako sólistka spolupracovala s dirigenty Jakubem Hrůšou, Jiřím Bělohlávkem, Zdeňkem Mácalem, Kasparem Zehndrem, Petrem Vronským, Ondřejem Kukalem, Pietari Inkinenem. Několik let hrála s Filadelfským symfonickým orchestrem a měla možnost pracovat s dirigenty, jako jsou Simon Rattle, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Wolfgang Sawallish, Michael Tilson-Thomas, Seiji Ozawa. Zúčastnila se festivalů Tanglewood, Tucson Music Festival v USA, Red Sea Festival v Izraeli, Pacific Music festival v Japonsku, Pražské jaro, Dvořákova Praha, Festival Marnach (Lucembursko), Carintischer Sommer (Rakousko), Festival Mitte Europa, Sarajevská zima (Bosna), Festival Mahler Jihlava.

Vedla mistrovské kurzy v USA (Juilliard School of Music, Curtis Institute of Music), Kanadě, ve Velké Británii (The Royal Academy of Music), v Hongkongu, Lucembursku, harfový seminář v Santuario di Crea v Itálii. Každé léto vede kurzy na festivalu Ameropa a v roce 2022 i sólové kurzy na zámcích ve Vlašimi a Berchtoldu. Od září 2020 vyučuje na Pražské konzervatoři.

Kateřina Englichová vystoupila jako sólistka mimo jiné s Philadelphia Orchestra, se San Francisco Chamber Orchestra, s Vancouver Symphony Orchestra, s Hongkong City Orchestra, s Brandenburským symfonickým orchestrem, s Budapešťským symfonickým orchestrem, s Českou filharmonií, s Brněnskou filharmonií, se symfonickým orchestrem Katowice, s Georg Solti komorním orchestrem Budapešť, se Symfonickým orchestrem FOK, s PKF - Prague Philharmonia, s Českým komorním orchestrem, s Talichovým komorním orchestrem, s Barocco sempre giovanne.

Vystudovala Konzervatoř v Praze a prestižní Fulbrightovo stipendium jí umožnilo studovat na Curtisově Institutu ve Filadelfii (USA). V létě 2017 dokončila postgraduální studium na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. Vystoupila po celé Evropě, Severní Americe, Japonsku, Hongkongu, Austrálii a Novém Zélandu. V roce 1998 debutovala v newyorské Weill Recital Hall v Carnegie Hall. S Českou filharmonií debutovala v roce 2008.

Věnuje se také soudobé hudbě a celá řada skladatelů pro ni napsala skladby, např. Sylvie Bodorová, Jiří Gemrot, Zdeněk Lukáš, Jan F. Fischer, Eric Sessler, Christopher Coleman, P. Zimmerli, Karel Janovický, Jindřich Feld, Luboš Sluka.

Premiérovala v Čechách koncerty Alberta Ginastery (s PKF), Witolda Lutoslawského, Franka Martina (PKF), Jindřicha Felda (PKO), Isanga Yuna (Orchestr Berg) a Nino Roty (Jihočeská filharmonie 2019), znovuobnovené premiéry koncertů Zdeňka Lukáše, Jana Hanuše. Na Pražském jaru 2019 premiérovala společně s Ensemblem 18+ harfový koncert „Harfenniana“ Ondřeje Kukala, který v lednu 2020 také nahrála na CD.

Kateřina Englichová se podílela na více než 40 CD nahrávkách pro firmy Supraphon, Harmonia Mundi, Arco Diva, New World Record USA, Exton Japan aj. V posledních letech vydala CD Lukáš/Feld/Kalabis s lucemburským flétnistou Carlo Jansem, violistkou Jitkou Hosprovou a Pražským komorním orchestrem, dále u americké společnosti Bogner's Café Mozartův Koncert pro flétnu a harfu s flétnistou Robertem Stallmanem, dirigentem Ondřejem Kukalem a Českým komorním orchestrem. V roce 2016 vyšla její sólová nahrávka Musica per arpa (Britten/Slavický/Gemrot/Hurník) pro firmu Supraphon a v dubnu 2017 Impressions (Ravel-Kvěch/Debussy/Sluka) s hobojistou Vilémem Veverkou, taktéž pro Supraphon. V roce 2018 vyšla nahrávka Ceremony of Carols (B. Britten) s Kühnovým dětským sborem a sbormistrem Jiřím Chválou. Se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou natočila CD K2 (Britten, Janáček, Martinů, Eben, Bodorová), které bylo pokřtěno na Festivalu Smetanova Litomyšl v červnu 2023. S houslistkou Silvií Hessovou vydala v září 2022 nahrávku Nocturne s repertoárem přelomu 20. a 21. století (Saint-Saëns, Ravel, Rubinstein, Ibert, Williams).

Je držitelkou prvních cen z mnoha mezinárodních soutěží (USA, Itálie, Rakousko), mimo jiné i Pro Musicis International Award v New Yorku. Kateřina Englichová obdržela také Cenu Komorního spolku při České filharmonii za přínos v komorní hudbě a cenu lucemburského hudebního časopisu Supersonic Pizzicato za nahrávku francouzské komorní hudby. S Kateřinou Kněžíkovou získaly v lednu 2018 cenu Prague Classic Award v kategorii komorní hudba.

Kateřina Englichová je porotkyní v mezinárodních soutěžích (Itálie, Kanada, USA, Srbsko, Česká republika, Izrael), v lednu 2023 opět předsedala IV. Harfové soutěži Karla Patrase v Praze. Několik let byla členkou komise Nadace Plaváček Juraje a Deany Jakubiskových, která pomáhala dětem z dětských domovů v uměleckých aktivitách. Je členkou Společnosti A. Dvořáka a Harp Society. Hraje na harfu Lyon&Healy No. 23 Gold a Lyon&Healy Black Electroacoustic.
Více informací: www.englichova.cz

Vilém Veverka

V Praze narozený hobojista Vilém Veverka (1978) patří k nejrespektovanějším českým interpretům. Absolvoval Pražskou konzervatoř (F. X. Thuri), Akademii múzických umění v Praze (Liběna Séquardtová) a opakovaně se účastnil kurzů významného francouzského hobojisty Jeana-Louise Capezzaliho. Zásadním impulsem v jeho uměleckém rozvoji však bylo účinkování v Gustav Mahler Jugend Orchester a následné studium u předního německého hobojisty Dominika Wollenwebera na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. Jeho profesní rozvoj podstatně obohatilo i dvouleté působení v Berlínské filharmonii (stipendista Karajanovy nadace). Více než inspirátory mu byli též špičkoví zahraniční hobojisté Albrecht Mayer, Hansjörg Schellenberger, Maurice Bourgue či Heinz Holliger. Nastoupená cesta vyvrcholila jeho vítězstvím v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží Sony Music Foundation (Tokio 2003).

Jako sólista na sebe upozornil prováděním soudobé hudby, dnes jeho repertoár zahrnuje díla všech stylových období, od baroka po současnost. Spolupracuje s významnými českými i zahraničními orchestry, k nimž patří zejména PKF - Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Filharmonie Brno nebo Tokyo Filharmonic, Vancouver Symphony Orchestra, Bayerisches Kammerorchester, Münchener Kammerorchester, Slovenská filharmonie, Filharmonie Krakov atd.

Nahrál a v českých premiérách provedl řadu náročných skladeb druhé poloviny 20. století (L. Berio, B. Britten, E. Carter, M. Feldaman, W. Rihm, I. Yun, B. A. Zimmermann), včetně koncertů Bohuslava Martinů a Marka Kopelenta (A few Minutes with an Oboist). Jeho interpretační všestrannost podtrhuje nejen první česká kompletní nahrávka Dvanácti fantazií pro hoboj sólo Georga Philippa Telemanna (Supraphon), ale také první souborné provedení Triových sonát Jana Dismase Zelenky s Ensemble Berlin-Prag, který v roce 2011 spolu se členy Berlínské filharmonie založil.

Vilém Veverka, který se v současnosti profiluje jako sólový a komorní hráč, je primáriem souboru PhilHarmonia Octet a ambasadorem francouzské firmy Buffet-Crampon. V roce 2014 působil jako Artist in Residence na významném německém festivalu Mitte Europa.

út

03. 10. 2023

19:00 hodin

Sledujte novinky na:

Generální partner

Hlavní partner

Mediální partneři

Spolupracujeme